FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/11/2008

När skall en betalning senast vara mottagare tillhanda?

Kan jag vänta till måndag med att betala räkningen om sista betaldag är en söndag? Eller måste betalning ske på fredag?

Lawline svarar

Hej, På en faktura står det oftast att "pengarna/avgiften skall vara mottagaren senast tillhanda...ÅÅ/MM/DD". Detta inebär att beloppet skall vara disponibelt på mottagarens konto senast det angivna datumet. För att detta skall kunna uppfyllas krävs oftast att man betalar avgiften på fredagen eftersom banken oftast inte utför transaktioner på helgdagar. Betalning på måndag är en dag för sent och kan innebära extra kostnader i form av påminnelseavgift etc. Vänligen,
Alexandru MilerRådgivare