FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/02/2009

Olämplig bebyggelse?

Hej! Tack för möjligheten att kunna ställa en fråga här. Jag bor i norra stockholn med en fin utsikt över Värtans vatten. Nu kommer att hus att byggas framför mig som starkt begränsar min utsikt. Jag anser att vissa mindre förändringar skulle kunna göras för att lindra den olägenhet som uppstår. Det verkar dock inte bli av. Enligt plan o Bygglagen skall en byggnad inte orsaka "olägenhet". Vad kan man göra för att ev. driva sin sak ? Tack på förhand. Mvh Hans

Lawline svarar

Hej, Begreppet olägenhet återfinns i 3:2 plan- och bygglagen (PBL). Bestämmelsens syfte är att göra det möjligt för byggnadsnämnden att se till att en byggnad inte placeras eller utformas på ett olämpligt sätt med hänsyn till bl.a. angränsande bebyggelse. Olämpligheten kan bestå av störningar i sikt och ljusförhållanden som inte är tillfälliga. PBL ställer dessutom krav på att byggnader placeras på sådant avstånd från varandra och utformas så att olägenheter för grannar i form av skymd sikt eller sämre ljusförhållanden undviks i möjligaste mån. Om du anser att någon kränker dina rättigheter enligt PBL så har du rätt att anmäla detta till Byggnadsnämnden i din kommun, 10:2 PBL. Vid bedömningen av de krav som är möjliga att ställa enligt PBL vidtar Byggnadsnämnden en avvägning mellan dels de intressen som står på spel, dels kostnaderna för att undvika skadan och kostnaderna för att reglera den i efterhand. Om du är intresserad av att läsa bestämmelserna i PBL hittar du dessa här https://lagen.nu/1987:10. Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Carolina WaltherRådgivare