FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/11/2008

Undanta provanställd vid turordning?

Har ett företag rätt att undanta en anställd som fortfarande är provanställd när det gäller turordning vid uppsägning pga arbetsbrist? Finns det skrivet någonstans att man har en laglig rätt att på ca 3-6 månader lära sig ett nytt arbete inom företaget vid omplacering?

Lawline svarar

Hej, 22 § lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) ger arbetsgivare, med högst tio anställda, rätt att undanta två anställda som enligt dennes bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten, det är dock sannerligen underligt att arbetsgivaren väljer att behålla så pass oerfaren arbetskraft. Det torde dock inte finnas något som hindrar att en arbetsgivare undantar en provanställd. Arbetsgivaren har relativt fria händer i sitt val, men det får inte strida mot god sed eller vara ett helt godtyckligt beslut . Att undanta viss anställd får heller inte strida mot diskrimineringslagstiftningen, exempelvis lagen (1999:130) om åtgärder mot diskriminering i arbetslivet på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning eller jämställdhetslagen (1991:433). Det kan också vara så att en avtalsturlista gäller för arbetsplatsen, detta sker genom reglering i ett kollektivavtal. Även i de fallen får de undantagna inte väljas i strid mot diskrimineringslagstiftningen eller mot god sed. Det finns i princip inget som hindrar att fackligt anslutna får företräde framför icke fackligt anslutna, oavsett arbetstidens längd hos arbetsgivaren. Det finns ingen laglig rätt att lära sig ett nytt arbete vid en omplacering. Vanligtvis brukar mer kvalificerade anställda beredas möjlighet till omplacering, se 22 § 4 st. LAS. Ni bör ta kontakt med facket om ni känner er osäkra, särskilt på grund av den undantagnes mycket korta anställningstid. LAS finns http://lagen.nu/1982:80 Lagen om åtgärder mot diskriminering i arbetslivet på grund av etnisk tillhörighet finns http://lagen.nu/1999:130 Jämställdhetslagen finns http://lagen.nu/1991:433 Med vänlig hälsning,
Carl Johan FahlanderRådgivare