FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/04/2006

Vad händer om jag eller min sambo avlider?

Hej, Jag bor tillsammans med min pojkvän A, i en hyreslägenhet. A har en del skulder och lån. Om A skulle avlida skulle jag bli skyldig att betala tillbaka alla hans skulder och lån då? Om det däremot skulle vara så att jag avlider, ärver A mina förmögenheter då? Hur skulle det bli med lägenheten? Om jag står med på hyreskontraktet borde det väl inte vara några problem för mig att bo kvar? Råder ni alla att göra ett samboavtal? Eller det är onödigt?

Lawline svarar

Hej, Sambolagen http://lagen.nu/2003:376 reglerar området. Det enda som bodelas vid dödsfall i samboförhållande är det som kallas för samboegendom, det vill säga sambors gemensamma bostad och bohag som är förvärvat för gemensamt bruk. Således är du inte skyldig att betala hans skulder om han skulle avlida, inte heller ärver A dina tillgångar (om de inte finns i form av samboegendom). Beträffande lägenheten lär det absolut inte vara några problem att behålla den om A skulle avlida, ni står ju båda på lägenheten. Även om endast en av er hade stått på lägenheten finns det skyddsregler som skyddas personer som lever i samboförhållande. Jag vill varken sträcka mig till att råda alla att skriva samboavtal eller att säga att det är onödigt Man får se till hur situationen ser ut. Du nämner inte något om förmögenhetssituation/livssituation etc. Om man är nöjd med skyddet enligt Sambolagen så finns det ingen anledning att skriva avtal. Det råd jag kan ge er är dock att, om ni vill skriva samboavtal, ta tag i det genast. Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Daniel SvenssonRådgivare