FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/11/2008

Provanställning av redan känd person

Kan en arbetsgivare provanställa en känd person, t.ex en som arbetat i många år på en annan befattning men på samma arbetsplats?

Lawline svarar

Hej! Provanställning är en särskild form av anställning som utmärks av att båda parter kan avbryta anställningen utan iakttagande av uppsägningstid, 6 § lag om anställningsskydd. Syftet med anställningen är att arbetsgivaren skall få möjlighet att testa arbetstagarens lämplighet för arbetet. Prövotiden får inte vara längre än sex månader. Om anställningen inte avbryts innan prövotidens utgång övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning. Arbetsgivaren har dock även en skyldighet att underrätta arbetstagaren om anställningens slut senast två veckor i förväg, 31 § LAS. Om denna regel inte iakttas men anställningen avslutas innan prövotidens utgång kan underlåtenheten medföra skadestånd för arbetsgivaren men anställningen fortsätter dock inte för den delen. Det finns inget som kräver att arbetsgivaren måste ha ett särskilt skäl till provanställningen utan han kan alltid om påbörja anställningar som en provanställning om han så skulle vilja. Dock finns det en spärr såtillvida att provanställningen inte får förlängas utöver den tillåtna tiden och inte heller upprepas, utom möjligen under alldeles speciella omständigheter som att det rör sig om andra arbetsuppgifter med helt andra krav på arbetstagaren än i det arbete i vilket prövning redan har skett. Ett annat sådant skäl kan vara att någon egentlig prövning aldrig kom till stånd i den första provanställningen på grund av sjukdom eller olycksfall. Även om alltså reglerna om provanställning i sig själva inte ger utrymme för rättslig prövning av om prövobehovet är större eller mindre i det enskilda fallet, medför de enligt förarbetsuttalanden att det finns en möjlighet att ingripa mot tidsbegränsning av en anställning under beteckningen provanställning, när omständigheterna är sådana att det måste sägas vara fråga om ett kringgående av lagens huvudregel om tillsvidareanställning (jfr Arbetsdomstolens dom 1987 nr 148). Det bör t.ex. inte vara möjligt att omvandla tillsvidareanställningar till provanställningar enbart av det skälet att företaget byter ägare. Inte heller kan den som redan har varit anställd i ett arbete hos en arbetsgivare återanställas i samma arbete på prov, i varje fall inte annat än om det finns starka sakliga skäl för det som t.ex. att den tidigare anställningen ligger långt tillbaka i tiden eller att den av olika skäl har varit av obetydlig varaktighet och därför inte har givit tillfälle till någon egentlig prövning. För att arbetsgivaren ska kunna provanställa en redan för honom ”känd” person krävs alltså starka skäl till prövningen, t.ex. att det handlar om en helt annan tjänst. Men att sedan vägra denne person vidare anställning och på så sätt LASa ut honom torde vara omöjligt. Hoppas svaret har varit dig behjälpligt! För närmare koll på LAS hittar du lagtexten https://lagen.nu/1982:80 . Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare