FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/11/2008

Giltighet av muntligt anställningsavtal

Hej, En kompis har varit på en anställningsintervju. Dagen efter hade arb.givaren och han telefonisk kontakt. Han tackade ja till jobbet, de kom överens om lön, arbetstider och när han kunde börja. Då skulle han också skriva på kontraktet. Dagen därpå blev han dock uppringd igen, nu sa arbetsgivaren att de inte skulle anställa någon ny personal. Är det bara att acceptera läget eller kan man göra något pga telefonisk överenskommelse? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Beträffande anställningsavtal finns det inga krav på att avtalet måste träffas skriftligen. Det innebär att det avtalet som din vän ingått är bindande för såväl arbetsgivaren som för din vän, 1§ Avtalslagen. Se lagen https://lagen.nu/1915:218. Problemet med muntliga avtal är dock att det är svårt att bevisa att ett avtal faktiskt ingåtts. Vid en tvist kommer det vara din vän som blir tvungen att bevisa att ett anställningsavtal har ingåtts. Kan han inte göra det så finns det tyvärr inte så mycket att göra åt saken. Skulle din vän kunna bevisa att avtal om anställning har ingåtts (t.ex genom att han har samtalet inspelat) är huvudregeln att avtalet ska gälla tillsvidare, 4§ LAS. Då gäller en uppsägningstid på minst en månad, 11§. För att uppsägningen sedan ska vara giltig måste arbetsgivaren ha sakliga skäl för sin uppsägning, 7§ och uppsägningen ska vara skriftlig, 8§. Om arbetsgivaren inte beaktar dessa regler så kan din vän kräva skadestånd, 38§. Som sagt tror jag dock att det kommer bli svårt för din vän att bevisa att han ingått ett anställningsavtal och i så fall finns det tyvärr ingenting han kan göra. Med vänlig hälsning
Lovisa CronstedtRådgivare