FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/11/2008

Svårt att få lån till köp av fastighet?

Värdet på en köpt fastighet har gått ner med över 10% sedan avtalet tecknades. Tillträdesdag ligger ytterligare 4 månader fram i tiden och marknaden fortsätter att falla. Går avtalet att häva med hänvisning till att fastigheten inte utgör fullgod säkerhet och att banken inte beviljar lån p.g.a. detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. För att kunna ge ett fullgott svar behöver jag veta mer om omständigheterna i det enskilda fallet. Huruvida det är möjligt att bryta avtalet eller inte på grund av ni inte får lån, beror på om det i köpeavtalet finns en klausul som tillåter detta. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare