FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/11/2008

Uppsägning av hyresgäst

Hej! Min mor hyr ut ett rum (mitt gamla rum, men mina privata möbler) till en kille som blev av med sin läghenhet pga hyran inte var betald. Det skulle "bara vara tills han hittade en ny lägenhet". För att komma in till rummet ifråga måste han passera de delar av huset som bebos av min mor. Det har visat sig att han inte alls gör mycket för att skaffa ny bostad. Det kommer strida strömmar med brev från kronofogden. Dessutom dricker han sprit i stor omfattning och kommer hem full sent på kvällarna. Hur är det med bestittningsrätten? Hur ska min mor få ut honom? Hon börjar bli desperat.

Lawline svarar

Din mor bör säga upp kontraktet med hyresgästen. Eftersom hon hyr ut ett möblerat rum i sin egen bostad så har personen i fråga inget besittningsskydd enligt 45 § Hyreslagen (se https://lagen.nu/1970:994#K12R12). Hyresgästen blir då skyldig att flytta ut det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen enligt 4 § HL (se https://lagen.nu/1970:994#K12R3). Skulle hyresgästen vägra att flytta ut vid denna tidpunkt bör din mor vända sig till kronofogden och begära att få hyresgästen avhyst. Det kan vara en fördel att skriftligen säga upp hyresgästen eftersom det då är enklare att bevisa att en uppsägning faktiskt har ägt rum. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare