FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/12/2008

Uppsagd

Mailar angående en arbetsrättsfråga jag hoppas ni kan ge en snabb första bedömning av. Det gäller min sambo som efter två års anställning på en ej namngiven bank p.g.a. ett enstaka misstag i att följa företagets säkerhetsrutiner fått en underrättelse om uppsägning. Vi känner, med många i företaget, att uppsägningen saknar saklig grund och skulle gärna få en bedömning om ni också tror så kan vara fallet. Förseelsen gällde som sagt att arbetstagaren av misstag inte fullt ut följde företagets föreskrivna säkerhetsrutiner. Det finns ett antal omständigheter kring tillfället som vi även ser som förmildrande. Förseelsen skedde helt oavsiktligt och oplanerat och var ett rent misstag. Vi vill undvika att gå in närmare på exakt händelseförlopp, just p.g.a. företagets säkerhetsrutiner som säger att den anställde inte får prata om dessa. Fler anställda har uppgivit att de själva också skulle kunna begått samma misstag vid tillfället, vilket tyder på att detta inte är ett personligt skäl. Arbetstagaren har tidigare inte några varningar eller likande och är mkt uppskattad på företaget och har aldrig tidigare misskött sig. Inte heller har arbetsgivaren tidigare sagt sig vara missnöjd med arbetstagarens beteende. Företaget har inte heller lidit någon skada pga av misstaget, även om samma misstag kunde utgjort en säkerhetsrisk. Om företaget dessutom anser att avsked är enda möjliga vägen, undrar man hur de kan låta arbetstagaren jobba vidare under de två månadernas uppsägningstid. Vi ser inte hur en uppsägning skulle leda till att samma misstag inte görs igen av annan arbetstagare. Den aktuella arbetstagaren är den sista person som skulle göra om misstaget, vilket tydligen även företaget inser då hon får fullfölja jobbet under sin uppsägningstid. Det enda anledning till uppsägning vi kan se är för att statuera exempel. Förväntad åtgärd vore snarare att ge arbetstagaren en varning samt samtal kring händelsen. Vore väldigt tacksam om ni med denna korta information kan avgöra om det finns någon möjlighet att ta detta ärende vidare! Vi kommer börja med att begära överläggning med arbetsgivaren. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Du skriver att din sambo blivit uppsagd, eventuellt avskedad. I det här fallet tror jag vi har och göra med en uppsägning pga. personliga skäl. Som du mycket riktigt påpekade krävs för en giltig uppsägning saklig grund (se lagen (1982:80) om anställningsskydd, paragraf 7). Skälen för hennes uppsägning verkar ni ha klart för er, det verkar dessutom vara ett acceptabelt skäl från arbetsgivarens sida. Trots detta behöver inte saklig grund vara för handen, en väsentlighetsprövning måste till. Vad som prövas är din sambos intresse av att behålla sitt jobb mot arbetsgivarens intresse av att upplösa anställningen. Den här bedömningen varierar från fall till fall. Arbetsgivaren anses ha ett beaktansvärt intresse av att bli av med arbetstagaren om arbetstagaren brutit mot en väsentlig förpliktelse i anställningsavtalet. Ju större värde den ifrågavarande förpliktelsen har för arbetsgivaren, desto allvarligare är det om arbetstagaren överträder den. Som det låter på dig var företeelsen rätt allvarlig. Vad som då kan verka förmildrande för din sambo är att flera anställda har gjort samma misstag, vilka då tolererades av arbetsgivaren. Bedömningen ska vidare ha sin inriktning i framtiden, en såkallad prognos-bedömning. Du skriver att din sambo aldrig kommer att göra detta igen. Prognosen över hennes framtid vid arbetsplatsen kan då komma att se positivare ut. Till sist har hennes arbetsgivare en lojalitetsplikt i uppsägningssituationer. I denna plikt ligger att arbetsgivaren måste påtala och reagera på missförhållanden. Banken bör ha övervägt alternativa lösningar till uppsägningen, t.ex. omplacering. Vidare bör den ha samrått facket eller din sambo. Denna lojalitetsplikt kan dock variera beroende på din sambos typ av misskötsamhet. Utgångspunkten är dock som ovan nämnts att din sambo bör ha blivit tillsagd innan själva uppsägningen. Det är svårt för mig att kunna besvara din fråga utförligare då jag inte känner till omständigheterna till fullo. Om din sambo är fackligt ansluten kan ni försöka ta fallet till Arbetsdomstolen gå via facket. Annars får ni helt enkelt sitta ned med arbetsgivaren för att få denne att förklara varför uppsägning var det enda alternativet. Vid detta samtal har ni fått lite hållpunkter ovan. Om samtalen inte leder någonstans kan ni ta fallet till Tingsrätten och försöka få uppsägningen ogiltigförklarad enligt 34§ (lag (1984:80) om anställningsskydd). Dock finns regler om preskription gällande talan om ogiltighet i 40§ samma lag. Denna är endast två veckor om arbetsgivaren vid uppsägningen tydligt givit din sambo besked om möjligheten till en sådan talan. Om inte hon fått något sådant besked har hon en månad på sig. Det finns även en möjlighet att väcka talan om skadestånd i 38§, tiden ni har på er här är lite längre, 4 månader 41§. Lycka till.
Anders SvenssonRådgivare