FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/12/2008

Avtal i strid med lag om anställningsskydd, ogiltighet

bemaningsföretag hej. detta hände på ett bemaningsföretag jag har en vänn som har fastjobb sen ca två år tillbaka. för två veckor sen så lurade hans arbetsgivare han om att han skulle hitta ett nytt jobb till honom. för det skulle arbetstagaren skriva under ett papper utan att veta vad pappret innehöll. det visade sig att det var en uppsägnings papper. men arbetstagaren fick reda på det efter de att han redan skrivit på pappret. han har inte fått varningar sen innan, vad säger lagen om dett? kan man vinna tvisten vid domstolen? hur länge har man på sig att överklaga dett? MVh: Abbe

Lawline svarar

Den avtalsrättsliga huvudregeln är att var part ansvarar för att ta del av de handlingar som denne skriver under. För just anställningsförhållanden finns dock en speciell lagstiftning, lag om anställningsskydd se https://lagen.nu/1982:80. Denna lag är tvingande till arbetstagarens fördel vilket innebär att avtal i strid med lagen är ogiltiga oberoende av hur de tillkommit om avtalet inskränker arbetstagarens rättigheter, 2§ LAS. Till att börja med måste en arbetsgivare ha saklig grund för en uppsägning, 7§. Det kan handla om allt från omstruktureringar i företaget till arbetsbrist. Det brukar inte vara svårt för ett företag att visa saklig grund för uppsägning. Saklig grund krävs dock inte om ett avsked är för handen. I detta fall verkar dock inte avsked vara aktuellt då detta kräver misskötsamhet eller annat avtalsbrott från arbetstagarens håll, 18§. Om det finns saklig grund för uppsägning måste en uppsägningstid på minst en månad alltid iakttas. Utöver detta måste arbetsgivaren också iaktta regler om turordning vid uppsägning, 22§. Huvudprincipen är då först in sist ut vilket innebär att personer som varit anställda en kortare tid kommer att tvingas lämna företaget före personer som varit anställd längre tid. Brott mot regler i LAS kan leda till ogiltighet i uppsägningen och att arbetsgivaren tvingas betala skadestånd, 34-39§§. För att kunna driva en tvist om ogiltighet kräver att man underrättar arbetsgivaren om att man tänker åtala denne senast två veckor efter det att uppsägningen skett, 40§. I detta fall verkar det inte som att arbetstagaren har fått något meddelande om uppsägningen och i så fall har arbetstagaren en månad på sig att meddela arbetsgivaren om ogiltighetstalan. Preskriptionstiden för skadeståndstalan är dock fyra månader från skadetillfället, 41§. Om man missar dessa tidsfrister så förlorar man sin rätt att väcka talan, 42§. Lycka till!
Lovisa CronstedtRådgivare