FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/11/2008

Rättigheter om uppsagda hyresgäster vägrar flytta?

Hej Jag har en hyresgäst i en privat villa med hyreskontrakt som säger uthyres endast till boende för en person, för att lägenhetens yta och standard är begränsad.hyres gästen har där efter skaffat ytterliggare inneboende inkl barn,vilket jag inte accepterde med gällande hyres avtal hyres gästen accsepterade och signerade uppsägningen (tre månader) nu har det gått sex och dom har ej betalt hyra/flyttat kan jag nu med lagens rätt stänga av vatten och el???? mvh

Lawline svarar

Hej, Inledningsvis kan klargöras att hyresgäster har de rättigheter som följer av hyreslagen i jordabalken12 kap, se https://lagen.nu/1970:994. Bland dessa rättigheter ingår bl.a. rätten till besittningsskydd. Med detta menas en rätt att, trots en uppsägning, få till stånd en förlängning av hyresavtalet, om inte någon besittningsbrytande grund är för handen. I denna situation är flera besittningsbrytande grunder, såvitt jag kan se, för handen. Bl.a. då dina hyresgäster väsentligen åsidosatt sina förpliktelser enligt hyresavtalet, men framförallt eftersom de inte betalat hyra på så länge och deras hyresrätt därmed är förverkad. Dina hyresgäster saknar således besittningsskydd och har ingen rätt att bo kvar i din villa. Visserligen finns därför inte heller något lagligt hinder mot att stänga av vatten och el i din egen fastighet. Dina hyresgäster är ju uppsagda och har inte längre rätt att vistas i, den av dig ägda, villan. Emellertid är din lösning att stänga av vatten och el, inte den som jag skulle rekommendera. Du borde istället vända dig till kronofogden. Av denne kan du nämligen få hjälp med att avhysa (vräka) dina hyresgäster. Detta gör du genom att ansöka om handräckning hos kronofogdemyndigheten. Du borde även i samband med detta ansöka om betalningsföreläggande hos samma myndighet beträffande de icke betalda hyrorna. Dessa kan du ju inte få tillbaka genom att stänga av vatten och el. Om dina hyresgäster inte bestrider ansökan meddelar kronofogdemyndigheten ett utslag och ni kan därefter få hjälp med avhysning och indrivning av fordran. Om hyresgästen bestrider ansökan kan ni begära att kronofogdemyndigheten lämnar över ärendet till tingsrätten. Förfarandet regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning, https://lagen.nu/1990:746. Kronofogdemyndigheten når du via deras hemsida, http://kronofogden.se/. Lycka till! Med vänlig hälsning
Joanna DrewertRådgivare