FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/12/2008

Samfällighetens ombud

Hejsan, Det finns ett arrendeavtal på mark som ägs av en samfällighet. Endast en från samfällighetsföreningen har undertecknat och antas fungera som deras ombud. När detta ska sägas upp ska det göras till alla ägare av samfälligheten eller räcker det att enbart göra det till "ombudet" ? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Om det är en viss person som verkar fungera som samfällighetens ombud borde det räcka med att säga upp avtalet till denna person. Det beror såklart på om det inte står något annat uttryckligen i avtalet. Går det inte att tolka ut något annat av avtalet får man gå på sedvänja/partsbruk, och då verkar det av det du beskriver som att det är denna person man ska vända sig till. Hoppas du fick svar på din fråga, Mvh
Frida HenkowRådgivare