FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/11/2008

Höga priser = bedrägeri?

Jag befinner mig i en diskussion med en brf om att köpa upp en yta från föreningen till min lägenhet. Den har blivit värderar till 15.000 kr/kvm av ett företag. Styrelsen har vänt sig till ett annat mäklarföretag och har gett dem ett uppdrag att värdera till 40.000 kr vilket de har nekat till. Vad klassar man föreningens försök att arrangera ett pris för att de ska få ut så mycket pengar som möjligt? Är det bedrägeri? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, det kan aldrig bli fråga om bedrägeri endast för att säljaren kräver ett (enligt köparen) högt pris. Du har inte som potentiell köpare en rättighet att köpa marken utan det kräver ju att du går med på säljarens villkor (bl.a. priset). Man brukar i folkmun tala om att höga priser, exempelvis 14 kr litern för bensin är "rena bedrägeriet" men det är i själva verket endast ett högt pris som säljaren väljer att ta ut och som köparen har en valfrihet att acceptera eller förkasta. För bedrägeri krävs att man vilseleder någon till att företa en handling som innebär ekonomisk skada för den bedragne och ekonomisk vinning för bedragaren. Något som inte uppfylls i ditt scenario.
Alexandru MilerRådgivare