FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/04/2006

Skillnad mellan full äganderätt och fri förfoganderätt?

Vad är skillnaden mellan fri äganderätt och fri förfoganderätt i ett testamente ?

Lawline svarar

Hej! Om testator i ett testamentariskt förordnande låter egendom tillfalla viss testamentstagare utan särskilda begränsingar innehar denne egendomen med full äganderätt. Han får då förfoga över egendomen "både i levande livet och för dödsfalls skull" (dvs t.ex. i ett testamente). Fri förfoganderätt (fri dispositionsrätt) utmärks av att mottagaren får full dispositionsrätt över den avlidnes kvarlåtenskap eller viss andel därav men är bunden av en föreskrift i testamentet om sekundosuccession, dvs ett förordnande om vem som skall ha egendomen när den fria förfoganderätten upphör, vanligtvis genom den berättigades död. Ett förordnande kan anses innebära fri förfoganderätt trots att testator använt termen äganderätt om denne gjort en föreskrift om sekundosuccession. Mottagaren kan dock på grund av den fria förfoganderätten i samma mån som om han vore ägare förfoga över föremål ingående i egendomsmassan genom rättshandlingar i levande livet, men han eller hon är förhindrad att genom testamente sätta sekundosuccessionen ur spel. Hoppas begreppen är något klarare för Dig nu. Mvh
Rådgivare