FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/11/2008

Företräde för facklig förtroendeman vid uppsägning

Hej Jag har en fråga som gäller LAS. (Har skummat igenom den några gånger nu) Jag har nämligen hört att vid uppsägningar p.g.a. arbetsbrist, och i de fall där det finns lokala fackliga styrelser på ett företag, så kan de personer som sitter i den fackliga styrelsen undantas de vanliga turordningsregler som gäller enligt LAS i och med att deras uppgift som fackliga ledamöter anses vara viktigare. Jag har däremot inte hittat något om detta i själva lagtexten, så därav min fråga. Vore otroligt tacksam för svar snarast då detta påverkar mig otroligt mycket och otroligt snart. Jag har nämligen varit anställd sedan 1/4/2008 på Semcon Caran AB, som avskedade alla provanställda (som hade jobbat 1-6 månader på företaget) för någon vecka sedan. I och med detta, är jag bland de nyaste på företaget, och nu varslas 300 personer - c.a 20% av arbetsstyrkan i Göteborg. Så det är inte svårt att lista ut att jag enligt LAS ligger risigt till. Dock har jag sedan april månad varit ledamot i Sveriges Ingenjörers lokala akademikerklubb på Semcon, och fick av en annan person som suttit längre i styrelsen reda på att man som facklig styrelseledamot inte följer de vanliga turordningsreglerna vid varsel. Så jag hade blivit hemskt glad över att få reda på vad lagen säger om detta. Tack så mycket på förhand! Mvh, Jasmine Lotfinia

Lawline svarar

Hej! Precis som du säger så skall fackliga förtroendemän ges företräde vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Regeln utgör således ett undantag från turordningsreglerna i LAS. Det gäller dock endast om det är av särskild betydelse för den fackliga verksamheten på arbetsplatsen. Det är i första hand den fackliga organisationen som bedömer om bestämmelsen skall tillämpas. En uppsägning i strid med detta kan ogiltigförklaras. Information om detta hittar du främst i 8§ Lag (1974:358) om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen, se https://lagen.nu/1974:358. Vänligen
Therese JanssonRådgivare