FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/11/2008

Vill sälja min del av fritidsfastigheten, vad göra?

Min hustru och hennes syster har ärvt (för ett antal år sedan) en fritidsfastighet på västkusten som mäklare värderat till minst 700 000 kr, vi har erbjudit systern och hennes man att köpa vår del för 300 000 kr. Dom vill dock bara betala 175 000 kr, ej heller vill dom sälja fastigheten offentligt. Frågan är nu hur löser vi detta??

Lawline svarar

Hej! När man äger någonting gemensamt, exempelvis en fastighet, så gäller samäganderättslagen (som du hittar https://lagen.nu/1904:48_s.1) för det gemensamma ägandet. Enligt dess 6 § har varje delägare rätt att hos domstol ansöka om att den gemensamma egendomen ska säljas på offentlig auktion. En sådan begäran ska medges såvida inte någon av de andra delägarna kan visa på synnerliga skäl till varför försäljning inte bör ske. Begreppet "synnerliga" skäl antyder att kravet är mycket högt, och endast vissa speciella omständigheter lär kunna medföra att någon auktion inte blir av. Det här gäller dock bara så länge det inte finns något avtal delägarna emellan som anger något annat, t.ex. att en försäljning inte får ske. Att systern inte vill köpa er andel för 300 000 kr, när den enligt värderingen bör vara värd minst 350 000 kr, kan ju tyckas märkligt. Förhoppningsvis kan ni få dem på andra tankar om ni tar upp möjligheten som anges ovan. Om systern fortfarande trilskas finns det kanske ingen annan lösning än att begära att fastigheten säljs på offentlig auktion, tyvärr. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare