FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/11/2008

Hyresreduktion vid badrumsrenovering

Vi bor i ett hus hos en privat hyresvärd.Huset är ett enfamiljshus.En omfattande badrumsrenovering har gjort att vi inte kunnat bo i huset på över 2 veckor,då värme och vatten varit avstängt pga renoveringen.Har vi rätt till hyresreduktion?

Lawline svarar

Till att börja med kan det konstateras att 12 kapitlet Jordabalken är tillämplig om ni har ett avtal där hus eller delar av hus upplåts till nyttjande mot ersättning 12:1 JB https://lagen.nu/1970:994#K12. Uppstår hinder eller men i nyttjanderätten utan hyresgästens vållande har denne rätt till ersättning, 12:16 st.1 p.3 JB. I rättsfallet NJA 2002 s. 378 https://lagen.nu/dom/nja/2002s378 uttalade domstolen att den inskränkning i en hyresgästs nyttjanderätt som kan uppstå då hyresvärden låter utföra reparations-, underhålls- eller moderniseringsarbeten är i princip att bedöma som en brist som kan föranleda nedsättning i hyran. Hyresgästen har rätt till skälig nedsättning på hyran för den tid lägenheten är i bristfälligt skick, 12:11 st.1 p.3 JB. Dock kan hyresvärden och hyresgästen avtal om inskränkning i rätten att enligt första stycket få nedsättning av hyran för hinder eller men i nyttjanderätten till följd av att hyresvärden låter utföra arbete för att sätta lägenheten i avtalat skick eller för att utföra sedvanligt underhåll av lägenheten eller fastigheten i övrigt eller annat arbete som särskilt anges i avtalet, 12:16 st. 3 JB. Om du har rätt till ersättning blir härmed beroende av om din hyresvärd förbehålligt sig rätten att utföra sedvanligt underhåll eller annat angivit arbete. Angående begreppet sedvanligt underhåll uttalades i ovan nämnda rättsfall att det råder inte någon tvekan om att sådana åtgärder som målning, tapetsering, underhåll av golv samt reparation eller byte av teknisk utrustning är att hänföra till sedvanligt underhåll. Det är i övrigt svårt att dra gränsen för vad som är att betrakta som sedvanligt underhåll. I rättsfallet, som handlade om byggnadsarbete, förs dock en ingående diskussion om detta. Mvh
Sara OlssonRådgivare