FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/11/2008

Vad utgör normalt slitage?

Hej Jag undrar vad normalt slitage innebär? En skavd tapet i ett rum för att man haft en soffa mot väggen, räknas det som normalt slitage. Hur många spik, alt skruvhål får finnas i en lägenhet vid utflytt i en hyresrätt. Mvh

Lawline svarar

Hej, En hyresgäst ska senast vid avflyttningen återställa lägenheten i ursprungligt skick, med undantag för normal förslitning. Tanken är att en hyresgäst ska använda lägenheten med vanlig aktsamhet. Även normalt boende medför slitage, men det får hyresvärden acceptera. Detta följer av 24 § hyreslagen, som finns i jordabalken12 kap, se https://lagen.nu/1970:994. Däremot svarar hyresgästen för skador som uppstår genom vårdslöshet eller försummelse. Till normalt slitage brukar i praxis nämnas t.ex. hål i väggarna efter tavlor eller fastskruvade bokhyllor, repor eller spår i golvytan efter sänggavlar och fastbränt fett i ugnen, men detta kan givetvis variera. Medan spräckta handfat eller toalettstolar, sprickor i badkar, trasiga fönsterrutor och dylikt, anses ha uppstått genom vårdslöshet och försummelse. När det gäller att bedöma den skavda tapeten så rör det sig förmodligen inte om att du har varit vårdslös, utan bara om normal användning av lägenheten. Till normal användning måste det nämligen anses vara, att ha en soffa mot väggen. Om däremot tapeten blivit sönderskavd av vårdslösa möbelflyttningar kan det räknas som vårdslöst, men det verkar inte vara fallet här. I sammanhanget kan nämnas att det ingår i hyresvärdens underhållsskyldighet att ombesörja omtapetsering av lägenheten ungefär vart tionde år. Om i ditt fall den avskavda tapeten, ändå skulle anses bero på vårdslös behandling från din sida, betyder detta att du bara skulle bli skyldig att ersätta omtapetseringskostnaderna för de år som återstår till närmaste omtapetsering. Dvs. om det var fem år sen senast blir du skyldig att ersätta hälften av kostnaderna, fem tiondelar. Beträffande spik och skruvhål brukar sådana som sagt räknas till normalt slitage i praxis. Men detta förutsätter givetvis att de inte förekommer i enorma mängder utöver det vanliga i en lägenhet. Exempelvis har det i praxis räknats som vårdslöshet, och därmed inte som normalt slitage, om någon ritat på väggarna. Det samma torde gälla i det här fallet. Alltså, förutsatt att ni inte borrat hål i väggarna urskillningslöst, utan att det bara rör sig om hål efter tavlor och hyllor borde det räknas som normalt slitage. Hoppas du fått svar på din fråga! Med vänlig hälsning
Joanna DrewertRådgivare