FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/11/2008

Hur bli av med min andel i fastigheten?

Äger 1/3 av en jordbruksfastighet. Har erbjudit de andra delägarna att köpa min del men de har avvisat detta. Hur går jag tillväga för att "bli" av med min del? De två andra delägarna har sina fastigheter i anslutning till jordbruksfastigheten.

Lawline svarar

Hej! När man äger någonting, t.ex. en fastighet, gemensamt med någon annan gäller samäganderättslagen för det gemensamma ägandet. https://lagen.nu/1904:48_s.1 hittar du denna lag. Om en delägare vill sälja sin andel har denne rätt att göra detta. I första hand kan man förstås tänka sig att det smidigaste är att de övriga delägarna köper ut den delägare som vill sälja.. Om det inte går att lösa problemet på detta vis, t.ex. om man inte kommer överens om priset, eller att de övriga delägarna helt enkelt inte vill köpa andelen, har du som delägare rätt att begära att er gemensamma egendom säljs på offentlig auktion. Detta framgår av 6 § samäganderättslagen. En sådan begäran görs hos domstolen. Varje delägare har rätt att göra en sådan begäran såvida det inte har avtalats om något annat delägarna emellan. Om någon av de andra delägarna kan visa på synnerliga skäl för anstånd så kan auktionen inte genomföras. Begreppet "synnerliga" skäl tyder dock på att kravet är högt, och endast vissa mycket särskilda omständigheter lär kunna resultera i att anstånd medges. Förhoppningsvis löser sig situationen utan att ovanstående aktualiseras. Lycka till! Med vänlig hälsning
Daniel PrawitzRådgivare