FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/11/2008

Driftsenhet vid arbete i hemmet

Vid uppsägning, hur pass fria händer har arbetsgivaren? Säg att man jobbar som servicetekniker anställd i en viss region (Stockholm), men jobbar i Västerås. Man är dvs. anställd i hemmet i Västerås, men jobbar under Stockholm. Stockholms distriktet går bra, men Västerås dåligt, och där vill man säga upp folk. Är det sist in i "regionen" Stockholm, eller sist in i Västerås?

Lawline svarar

Hej, vad jag förstår av din fråga arbetar du hemifrån men är anställd av stockholmskontoret. Mitt svar utgår således från detta. Vid uppsägning pga arbetsbrist (vilket det är om det inte handlar om uppsägning pga personliga skäl) gäller 22 § lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt denna lag skall uppsägning ske enligt en turordningslista som sammanställs för varje driftsenhet för sig vilket i princip innebär "sist in först ut" vid varje driftsenhet. Dock kan arbetsgivaren innan turordningslistan sammanställs undandra vissa personer, tex familjemedelmmar, personer i höga positioner o dyl enligt 22 § och 1 § LAS. Dessutom får arbetsgivaren om han har högst 10 anställda undandra 2 st som han anser är extra viktiga för verksamheten enligt 22 § LAS. Turordningen gäller per driftsenhet vilket är en geografiskt, fysiskt bestämd enhet, tex ett kontor, en fabrik eller en butik. Vid arbete från hemmet gör dock lagen ett undantag och i 22 § LAS står det att "enbart den omständigheten att en arbetstagare har sin arbetsplats i sin bostad medför inte att den arbetsplatsen utgör en egen driftsenhet." Det är alltså inte uteslutet att du skulle kunna utgöra din egen driftsenhet men enligt förarbetena kommer "det avgörande för frågan ofta att vara om olika arbetsplatser skall ses som en sammanhållen enhet med hänsyn till hur verksamheten är organiserad och hur arbetet bedrivs, och om enheten skall ses som organisatoriskt självständig eller inte. Om det inte finns någon anknytning till annan driftsenhet kan arbetstagaren många gånger hänföras till en egen driftsenhet." Om du organisatorisk tillhör Stockholmskontoret kommer du således, enligt min uppfattning, att ingå i turordningsreglerna där. Viktigt att observera är också att dessa reglerna kan avtalas bort om arbetgivaren och facket ingår ett avtal som säger annat. För det fall att du är anställd på ett kontor i Västerås kommer du isåfall att ingå i turordningsreglerna där och "sist in först ut" gäller för dig på det kontoret isåfall.
Mia ÖrnfeldtRådgivare