FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/10/2008

Utfästelseansvar vid fastighetsköp

Utfästelse vid fastighetsköp. Köparen har vanilgtsvis ett långtående ansvar när det gäller undersökningsplikt vid dköp av fast egendom. Kan denna undersökningsplikt i något fall bli mindre eller tom helt försvinna, om tex det uppges att taket är omlagt för 20 års sedan, och köparen missar att undersöka taket. Är ovan nämnda uppgift en sk utfästelse som Folke Grauers beskriver ?

Lawline svarar

Hej, Undersökningsplikten omfattar inte sådant som säljaren utfäster såvida utfästelsen är specifik. Om säljaren gör en specifik utfästelse är säljaren ansvarig för utfästelsen oaktat huruvida köparen undersöker saken närmare. Därmed kan man säga att en specifik utfästelse gör att undersökningsplikten undantas i samma mån. Att säga att taket är omlagt för 20 år sedan är en sådan utfästelse. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare