FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/11/2008

Försenad löneutbetalning

Hej, Vilka åtgärder kan man vidta vid en försenad löneutbetalning? Frågan gäller en timanställd på en statlig myndighet. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Som det mesta som rör arbetsrättsliga frågor i Sverige så är denna fråga inte direkt reglerad i lag. Mitt råd till Dig är att först tala med den person som är facklig representant på Din arbetsplats då de borde veta vilka kollektivavtal som reglerar frågor om löner och löneutbetalning på just Din arbetsplats. Det är även genom facket som de flesta arbetsrättsliga tvister löses, antingen genom förlikning med arbetsgivaren alternativt genom att driva frågan ända upp till arbetsdomstolen. Detta verkar dock vara tämligen ovanligt i sådana frågor då jag inte har hittat någon praxis från domstolen. I de kollektivavtal som är tecknade för Din arbetsplats torde även det finnas reglering om vad arbetsgivaren är skyldig att göra och vilken ersättning man kan kräva och när. Lycka till! Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare