FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/10/2008

Dolda fel enligt Jordabalken

Hej, Köpt hus för 1,5 år sedan. Nu har det konstaterats en fuktskada i badrummet. En besiktningsman bedömer att det rör sig om ett konstruktionsfel från ombyggnadsåret av badrummet (helrenoverat 2002) som bör betraktas som "dolt". Säljaren har en doldafel-försäkring via Chubb. Är det klart att detta är säljarens ansvar att ersätta mig för att åtgärda skadan? Det kommer att kosta ca 150 000 - 200 000 SEK.

Lawline svarar

Hej. Vid köp av hus ansvarar köparen för alla fel som hade kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning av fastigheten. Övriga fel betraktas som dolda och för dessa ansvarar säljaren. Om fuktskadan inte kunde upptäckas vid besiktningen och det inte fanns något som kunde leda till minsta misstanke om sådana skador vid besiktningstillfället så bör fuktskadan betraktas som ett dolt fel och säljaren skall ersätta dig kostnaden för att åtgärda felet. Mot bakgrund av det Du skrivit i frågan så torde fuktskadan betraktas som ett dolt fel. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare