FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/11/2008

Avvikelse från turordningsregler

Jag blev nyligen varslad om uppsägning på mitt företag och jag är ej med i facket. Det var sagt att det var enligt turordning, men dom har gjort undantag och sparkat ca 10-12 personer som ej var med i facket och behöll anställda som hade mycket kortare arbetstid pga att facket förhandlade fram detta. Har företaget och facket rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej, reglerna om turordning finns i 22 § i lagen om anställningsskydd. Enligt 2 § tredje stycket i samma lag är det tillåtet att för facket och arbetsgivaren att förhandla fram lösningar som strider mot bl.a. 22 §. En sådan överenskommelse som Du nämner i frågan är alltså tillåten enligt lagen om anställningsskydd. Med vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare