FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/11/2008

Rum i villa - hur hög hyra får man ta ut?

Finns det regler för hur mycket jag får ta betalt för ett rum om jag hyr ut i min villa?

Lawline svarar

Hej, Det finns inga uttryckliga regler som anger hur mycket du får ta betalt för ett rum i din villa, men det finns däremot regler som säger att hyran skall fastställas till ett skäligt belopp (se https://lagen.nu/1970:994#K12R15 ). Vid bedömningen av vad som är ett skäligt belopp jämför man med motsvarande lägenheter/rum på orten. Således bör du sätta hyran i nivå med vad andra likvärdiga rum kostar i närheten av där du bor. Hyr du ut möblerat är det även motiverat med ett påslag på ungefär 10 procent. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare