FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/10/2008

Hålla inne lön p.g.a. stöldmisstanke?

Kan ett företag hålla inne lönen för 2st killar under en utredning av stöld som dom 2 har fått sparken för? detta läste jag på nätet. – De har ingen rätt att hålla inne hans lön, inte ens om han skulle visa sig vara skyldig till stöld. De måste betala och sedan bedriva en process om stölderna, säger han

Lawline svarar

Hej, I den här situationen har Du rätt i att företaget inte har rätt att hålla inne förfallen lön, det föreligger ingen sk retentionsrätt. Det hänger ihop med att arbete i normalfallet utförs mot lön i efterskott, den sk naturaprestationen (arbetet) presteras i förskott. Påföljd för förseelse i arbetet måste dessutom ha stöd i kollektivavtal eller lag; se 62 § 1st. § lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Ett eventuellt skadeståndsansråk måste drivas som en separat process. De inblandade bör kontakta sin fackförening, om de är medlemmar i en. MBL finner Du http://lagen.nu/1976:580 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare