FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/10/2008

Fråga om bundenhet av oskäligt telefonförsäljaravtal

Hej! Jag är en egenföretagare som just startat mitt företag. Blev kontaktad av Hitta.se som ville sälja sina tjänster till ett rimligt pris. Till slut sade säljaren att \"Nu ska jag spela in avtalet\" och upprepade vad det var jag hade köpt etc. När sedan jag får min faktura så är priset för tjänsten ett helt annat, ca 15ggr högre. Jag blir misstänksam och ringer upp ett flertal gånger och vill lyssna på inspelningen. Killen säger att det kan ta tid, han ska prata med sin chef men hävdar hela tiden att detta är något jag har köpt. Till slut får jag prata med en annan som säger sig vara chefen och hon verkar inte vilja förstå men till slut när jag om och om igen säger att jag vill lyssna på avtalet som ni säger att jag tackat ja till så finns det ingen inspelning. Hon säger att företaget inte gör detta (inspelningar) för det är olagligt. Till slut lovade hon att ta bort mig från sidorna och häva \"avtalet\" Vad kan jag göra (ang. påminnelse på fakturan samt i slutändan kronofogden)om de inte gör det? Jag finns fortfarande kvar på deras sida när jag söker. Är jag bunden till något jag inte har tackat ja till???

Lawline svarar

Hej. I ditt fall synes det inte vara någon tvekan om att avtal har ingåtts initialt. Däremot råder oenighet om avtalets innebörd och din ovilja att vara bunden av ett avtal vars innehåll du ej accepterat är fullt rimlig. Vid den här typen av oklarheter får en tolkning av avtalet göras för att kunna bestämma vems version som är korrekt och vilka konsekvenserna då ska bli. Viss reglering finns i avtalslagen(AvtalsL) som du kan läsa https://lagen.nu/1915:218 , men merparten av bestämmelserna hör hemma i oskrivna allmänna avtalsrättsliga principer. Att spela in avtal är först och främst inte olagligt så länge man informerar om detta vilket säljaren gjorde. Denna inspelning är givet det bästa beviset för avtalets innehåll. Kan sådan inte tas fram ska enligt en oskriven s.k oklarhetsregel ett avtal vars innehåll är oklart tolkas till nackdel för den som bär störst skuld till oklarheten. Det är vanligen den som formulerat avtalet, dvs den som sålt tjänsten till dig. Att binda dig till ett avtal som skulle kosta dig långt mycket mer än vad du blivit informerad om vid avtalets ingående vore oskäligt. Du kan kräva att ett sådant avtal ska anses vara ogiltigt antingen med stöd av den s.k förutsättningsläran (en oskriven regel inom avtalsrätten) eller §36AvtalL. Har chefen du pratade med vid ert samtal lovat att häva avtalet är det löftet i sig bindande enligt principen om att avtal skall hållas. Skulle företaget fortsätta att fakturera dig, dvs de binder dig vid det dyra avtalet mot din vilja och mot din rätt så kan du om en uppgörelse er emellan ej visar sig vara möjlig stämma företaget i tingrätten. Du kan då välja om du enbart vill ha avtalets ogiltighet fastställd eller om du vill att de även ska annullera fakturan och ersätta dig för de eventuella utgifter som drabbat dig. Lycka till och hör av dig igen om du har vidare frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare