FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/11/2008

Uppsägning vid provanställning.

Jag är provanställd på 6 mån. har jobbat i två veckor. jag ifrågasatte min arbetsgivares sätt att räkna min lön efter 5 dagar inarbetad tid i slutet av löneperiod. pg a att jag inte förstod deras uträkning. blev jag lite sur, därför jag ansåg deras uträkning var inkorrekt och lämnade hans rum... med ett missnöjt uttryck... Nästa dag, bestämde han ett möte med mig. Då han uttryckligen kritiserade mig på alla tänkbara sätt. Jag ifrågasatte på vilka punkter jag hade gjort fel, vilket han sa att han inte behövde uppge. Han sa att mitt sätt att ifrågasätta lönen och mitt uppträdande i samband med detta inte var acceptabelt... Det enda jag gjort fel var att jag ifrågasatte deras sätt att beräkna och lämnat hans rum irriterad... jag höjde inte rösten eller något annat dumt. Hur som helst så har han gett mig 2 dagar att bestämma mig om jag vill arbeta där...? Jag fattar absolut ingenting. Kan min arbetsgivare säga upp mig på den här grunden? Månadslönen är baserad, enligt honom, på 31 dagar. Detta framgår ej av anställningsavtal. I anställningsavtalet står det att månadslönen är baserad på 40 timmars arbetsvecka!!? Är jag dum i huvet? Vad är min arbetsgivares skyldighet? Vad ska jag göra? Mycket tacksam för svar, om det går att besvara!?

Lawline svarar

Hej, En arbetsgivare kan säga upp en arbetstagare när som helst under de sex månader prövotiden omfattar, se 6 § 3 st. lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS). I princip kan en sådan anställning sägas upp på de grunder Du gör gällande, till skillnad från om det hade varit en tillsvidareanställning då det hade krävts saklig grund enligt 7 § 1 st. LAS. Arbetsgivarens skäl får dock inte strida mot diskrimineringslagstiftningen (etnisk härkomst, religiös övertygelse eller kön) eller vara grundade i att Du utövat Din rätt att vara med i en fackförening. Arbetsgivaren har rätt att leda arbetet, det är en grundläggande arbetsrättslig princip. I denna rätt ingår att säga till anställda som har agerat på ett sätt arbetsgivaren finner oönskat. Jag kan därför inte se att ert samtal är lagstridigt. Beträffande månadslönen har Du rätt till den beräkning som anställningsavtalet stadgar, d.v.s. 40 timmars arbetsvecka. Att ingångna avtal gäller är en grundläggande rättsprincip. Det är givetvis beklagligt att arbetsgivaren reagerar så för att Du uttrycker Ditt missnöje. Om Du känner Dig illa behandlad bör Du vända Dig till facket, om Du är medlem. I annat fall kan jag inte i nuläget se någon juridisk lösning på Din situation. LAS se http://lagen.nu/1982:80#R9 . Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare