FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/10/2008

Bindande

Hej! Jag undrar om Jag kan upprätta ett skriftligt gåvolöfte av aktier som blir bindande. Jag skulle nämligen vilja ge vissa aktier till en nära vän men vill inte att gåvan ska fullbordas förrän 2010. Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej David, tack för din fråga. Enligt Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva, som du finner https://lagen.nu/1936:83 och som är tillämplig i detta fall är din gåva för dig om utfästlesen sker i skriftlig form. Du bör vara uppmärksam på att utfästelsen inte blir bindande förrän gåvobrevet har lämnats över till din vän. Med vänliga hälsningar
Fredrik HanssonRådgivare