FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/11/2008

Ogiltig fullmakt

Hej! Vad händer med det rättshandlingar som vidtagits med stöd av en fullmakt om fullmakten är ogiltig?

Lawline svarar

Hej, Vid rättshandlande med ogiltig fullmakt är huvudregeln att huvudmannen ej blir bunden. Detta följer av att rekvisiten i 10 § avtalslagen ej är uppfyllda och huruvida motparten är i god tro är irrelevant. Att huvudmannen ej blir bunden av rättshandlingen innebär dock inte att rättshandlingen saknar rättslig betydelse. Huvudmannen kan godkänna rättshandlingen i efterhand vilket kalls för ratihabition och kan ske även konkludent. I vissa fall kan dock huvudmannen bli bunden även utan ratihabition eller konkludent handlande men endast i begränsad utsträckning, nämligen i den mån som rättshandlingen har varit till nytta för honom. Om motparten inte skulle kunna göra rättshandlingen gällande mot huvudmannen regleras förhållandet mellan motparten och mellanmannen i 25 § avtalslagen och motparten kan då istället vända sig till mellanmannen och kräva skadestånd. Skadestånd kan dock ej utgå om motparten är i ond tro, och inte heller om mellanmannen skulle ha svävat i ursäktlig villfarelse beträffande sin behörighet. Jag hoppas jag kan ge dig ett litet svar på din fråga. Du kan läsa avtaltslagen https://lagen.nu/1915:218 Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare