FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/10/2008

Tillåten provanställning m.m.?

Har man rätt att tillgoräkna sig den tid man varit inhyrd från ett bemanningsföretag, när man blir provanställd på samma företag och exakt samma tjänst. Det har gått 8 mån mellan tjänstetillfällena. Med hopp om svar

Lawline svarar

Hej, Nej, det är inte möjligt att tillgodoräkna sig tid på det sättet, eftersom Du var anställd av bemmaningsföretaget och inte av inhyraren. Provanställning gäller under högst 6 månader, se 6 § lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Provanställning får inte missbrukas av arbetsgivaren. Arbetsdomstolen har i fallet AD 1991 nr 40 ansett att en statlig myndighet missbrukade provanställning i ett fall där en arbetstagare hade varit anställd i 19 år. Min bedömning är dock att en domstol inte skulle anse att något kringgående av LAS föreligger i Ditt fall. Jag skulle ända råda Dig att kontakta Ditt fackförbund (om Du är medlem), obefogade provanställningar brukar ogillas av facket. LAS hittar Du http://lagen.nu/1982:80 Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare