FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/04/2006

Köp av hus till marknadsvärdet = Förskott på arv?

Vi är fem syskon och nu vill vår mor sälja sitt hus till mig och min man. Kan hon ta en värderingsman från banken och sedan sälja huset till oss för den summan som värderingsmannen kommer fram till eller måste huset annonseras ut på marknaden? Jag vill inte att mina syskon ska komma och kräva mig på pengar när mor dör.

Lawline svarar

Ja, hon kan ta en värderingsman från banken. Köper du huset av din mor för marknadsvärdet kan det aldrig bli fråga om förskott på arv enligt 6 kap. ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637. Dina syskon kan därmed inte komma och kräva dig på pengar när din mor dör. Om du däremot skulle köpa huset av din mor för ett uppenbart underpris skulle dina syskon kunna hävda att du fått förskott på din mors arv.
Michael WittingRådgivare