FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/12/2008

Vägsamfälldighet på obefintlig väg

En "granne" vill köra traktor till sin skog via vår gård. Han menar på att det finns en vägsamfälldighet mellan våra gårdar som bildades på 1800-talet och att han nu har rätt att åka på den. Problemet är att det inte finns någon väg i praktiken och att vi har byggnader på och vid sidan av "vägen" så det inte går att ta sig fram med fordon där. Vägen syns inte på offentliga kartor och har inget servitut. Nu har grannen vänt sig till Kronofogden och vill dra saken till tinget. Har han verkligen rätt att åka där?

Lawline svarar

Hej! Din granne måste naturligtvis styrka att han har rätt att bruka vägen. Finns det ingen vägsammfälldighet eller servitut kan grannen inte göra anspråk på att nyttja denna. Det verkar inte ens som vägen är en väg och det låter som grannen tagit sig lite större friheter än vad han egentligen har. Med de omständigheter du anfört har grannen alltså ingen rätt att bruka vägen. Det han gör kan dessutom eventuellt räknas som egenmäktigt förfarande. MVH
Jon ÖstremRådgivare