FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/11/2008

Skadestånd vid avtalsbrott

Hej! Om jag har skrivit ett kontrakt som tränare och det sträcker sig över åtta månader. I kontraktet står det tydligt, av vilka orsaker båda parterna kan bryta det. Nu är det så att kontraktet är brutit av den andra parten, orsaken finns inte med i kontraktet. Min fråga är vilka rättigheter har jag? Jag har redan fått igenom att jag ska få betalt tiden ut enligt kontraktet. Kan jag få ut mer?

Lawline svarar

Hej. Vid ett avtalsbrott, som den andra parten har gjort sig skyldig till, har Du rätt till ersättning i enlighet med avtalet, alltså löneersättning som Du redan erhållit. Utöver det har Du rätt till ersättning för olika kostnader som avtalsbrottet inneburit för Dig. Mot bakgrund av vad Du skrivit i frågan så har jag svårt för att föreställa mig några sådana kostnader. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare