FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/12/2008

Informationsplikt vid borgen

Vilken upplysningplikt har hyresvärd mot en borgensman på ett hyresavtal vad gäller misskötsel av hyregästens hyresinbetalning? Är det rimligt att först efter 8 månader bli informerad att betalning ej har skett av de senaste 8 hyresmånaderna och då få reda på det via inkasso? Ska/kan man vägra betala en del av skulden som uppkommit?

Lawline svarar

Hej! Av rättspraxis framgår att en borgenär (i det här fallet hyresvärden) har en plikt att informera borgensmannen (den som gick i borgen) om bl.a. allvarliga betalningssvårigheter hos gäldenären (hyresgästen). Denna information måste naturligtvis komma långt innan borgenären kräver borgensmannen på betalning. Om inte borgenären uppfyller denna plikt så kan borgensmannen bli helt eller delvis fri från ansvar och slipper alltså betala. I ditt fall kan sägas att 8 månader är en ganska lång tid, och om den första påminnelse du fick kom i form av ett inkassobrev så har hyresvärden förmodligen agerat fel. I och med att den här principen bara framgår av rättspraxis är det dock svårt att säga hur utfallet skulle bli i varje enskilt fall – detta beror i hög grad på hur saker och ting ser ut i just din situation. Om det t.ex. är så, att du har en nära relation till hyresgästen (denna är din maka/sambo/barn etc.), så blir du med all sannolikhet skyldig att betala. Andra omständigheter vid avtalets ingående eller efter det kan också spela en roll. Du kan alltså ha rätt, men inte nödvändigtvis. Om du inte vill betala så ska du i första hand meddela detta hyresvärden. Om ni inte kan komma överens kommer hyresvärden så småningom förmodligen att vända sig till kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande; om du på kronofogdens förfrågan svarar att du bestrider att någon skuld föreligger så kommer ärendet att hamna hos tingsrätten. Hyresvärden kan också välja att direkt stämma dig i tingsrätten; slutligen kan du själv stämma hyresvärden och be rätten fastställa att du inte är skyldig honom något. I vilket fall som helst så kommer ärendet, som du ser, att hamna i domstol. Hur utgången blir är omöjligt att förutse – det beror alldeles för mycket på omständigheterna i det enskilda fallet. Om du tycker att det är värt att gå in i en process så råder jag dig å det starkaste att anlita en professionell advokat som kan titta närmare på ditt fall och ge dig mer konkreta råd. Ledsen att jag inte kunde vara till mer hjälp! Med vänliga hälsningar
Dennis AndreevRådgivare