FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/02/2009

Häva fastighetsköp

Hej! jag har sålt en fastighet via swedbank. Köpbrev och köpkontraktet är klara och den nya ägaren har tagit över lånen på banken. Finns det någon möjlighet att dra tillbaka försäljningen?

Lawline svarar

Hej, Då köpet gäller fast egendom, blir jordabalken primärt tillämplig, vilken du finner https://lagen.nu/1970:994. De bestämmelser som reglerar säljarens möjlighet att häva ett köp har det gemensamt att de grundar sig i att köparen inte fullföljt sin del av avtalet. Exempelvis att köparen inte erlägger avtalad köpeskilling. Vad jag förstår av frågan är inte något sådant för handen. Om inte det finns fler omständigheter att ta hänsyn till i fallet, som inte presenterats i frågan, ser jag inte att du har några juridiska förutsättningar för att häva köpet. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare