FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/11/2008

Provanställning

Hej, Diskuterar möjlighet till en tjänst hos en tidigare AG. Jag sa upp mig själv för ett drygt år sedan eft två års anställning pga att jag blev erbjuden ett jobb som jag ville pröva. Nu undrar jag om min tidigare AG har rätt att be mig vara provanställd ytterligare en period? Jag vill hävda att det redan har funnits en provanställning om 6 mån och att den får gälla även nu. Vad gäller enligt lag? Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej. Det finns ingen bestämmelse i Lagen om anställningsskydd som ger dig rätt att kräva tillsvidareanställning. I och med att du sade upp dig har du inte bättre rättigheter nu än vad du haft om du aldrig varit anställd hos arbetsgivaren. MVH
Jon ÖstremRådgivare