FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/02/2009

När är en gåva avtalsrättsligt giltig?

I ett förhållande får ca tre år sedan fick jag utav min pojkvän nya vitvaror. Han betalade av dessa räntefritt på 12 mån, vitvarorna skulle fraktas och installeras hos mig. Han tyckte synd om mig och ansåg att jag borde ha bättre maskiner än dom jag hade. Vi var inte sambor. Hade vars ett boende. relationen avslutades våren 2007. Nu kräver han mig på ersättning för dessa varor och har börjat bli en aning hotfull i detta. Jag ser det som en gåva men han ser det som sina ägodelar. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej, Om vi utgår från att ert problem endast rör om dessa vitvaror är att betrakta som gåva eller inte er två emellan, är det ett avtalsrättsligt spörsmål. Om ni gjorde upp om att varorna var en gåva från honom till er så är det just vad de är - en gåva. Avtalsrättsligt giltig är en sådan överrenskommelse oavsett om den är skriftlig eller muntlig, det räcker alltså att Din pojkvän muntligen uttryckte att det var en gåva från honom till er. Utifrån de förutsättningarna har er pojkvän inget giltigt rättsligt krav på ersättning för dessa varor, varorna är inte hans ägodelar utan dina. Hälsningar
Amanda WassénRådgivare