FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/12/2008

Anställningsbevis

Jag har jobbat extra på en brädgård en kortare tid nu i höst. När vintern kom så behövdes inte jag mer, vilket jag förstår och accepterar. Jag fick ett anställningsbevis i handen som jag skrev på. Där stod det startdatum för min anställning men inget slutdatum. Anställningsbeviset fick jag innan jag fick reda på att jag inte behövdes mer. Idag fick jag ännu ett anställningsbevis vilket var helt och hållet identiskt med det jag redan fått men nu stod det ett slutdatum. Vilket uppenbarligen är ditskrivet efter att jag skrivit på. Är detta verkligen rätt? Kan jag göra nått? Anställningen bryr jag mig inte om egentligen utan bara tillvägagångssättet med att ändra ett dokument efter att jag skrivit på.

Lawline svarar

Hej! Lagen om anställningsskydd (LAS) stadgar i 6a § att om man varit anställd en månad är arbetsgivaren skyldig att skriftligt informera den anställde om anställningens villkor. Här skall bla. anges om anställningen gäller under begränsad tid eller tillsvidare. Har anställningstiden inte angivits föreligger en presumtion av att anställningen gäller tills vidare, 4 § LAS. Du har då rätt till en saklig grundad uppsägning, uppsägningstid på minst en månad (om avtalet inte säger något mer förmånligt). Att det inte längre finns något behov av dig på gården är ett giltigt skäl för uppsägning men du har fortfarande rätt till en månads betald uppsägningstid och har även företrädesrätt till arbete när det uppkommer igen. Självklart har din arbetsgivare ingen rätt att sätta ett nytt datum på ett nytt kontrakt utan det är det gamla som gäller. Dock kan beevissvårigheter alltid uppstå. Oavsett verkar det inte spela så stor roll för dig men det kan alltid vara bra att uppmärksamma din arbetsgivare på att han/hon har agerat fel då det inte är säkert att denne varit medveten om detta. För mer information vilka rättigheter du som anställd har hittar du LAS https://lagen.nu/1982:80 Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare