FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/10/2008

Längre provanställning än sex månader?

Hej Jag undrar vad som gäller när man varit provanställd 6 månader och dom kommer samma vecka som provtjänstgöringen går ut och säger att dom vill fortsätta provtjänstgöringen 3 månader till kan dom göra så?

Lawline svarar

Hej, Nej så kan arbetsgivaren inte göra. Enligt 6 § lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) får en provanställning pågå under högst sex månader, arbetsgivarens åtgärd strider därför mot LAS. Jag förutsätter att Du menar provanställning. Provtjänstgöring existerar inte som anställningsform. Då Din arbetsgivare inte har sagt upp Din provanställning, har anställningen övergått i en tillsvidareanställning, vilket framgår av 6 § andra stycket LAS. Du har även rätt till skadestånd enligt 38 § LAS på grund av arbetsgivarens lagöverträdelse. Jag skulle råda Dig att ta kontakt med Din fackförening, om Du är medlem. Facket kan hjälpa Dig med tvisten och nödvändiga förhandlingar med arbetsgivaren. LAS hittar Du http://lagen.nu/1982:80 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare