FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/10/2008

Är tjänstledighet för studier semesterlönegrundande?

Är tjänstledighet för studier semestergrundande och med semesterlön/ersättning för den tid man studerat?

Lawline svarar

Hej, I 17 § semesterlagen (1977:480) regleras förutsättningarna för att frånvaro ska vara semesterlönegrundande. 17 § första stycket 4 mom. semesterlagen ger endast deltagare i vissa utbildningar rätt till semesterlön; teckenspråksutbildning eller olika fackliga utbildningar. Deltagande i SFI-undervisning är också semesterlönegrundande, se 17 § första stycket 6 mom. semesterlagen. En s a s vanlig utbildning är således inte semesterlönegrundande. Avvikande reglering kan dock ha skett i ett kollektivavtal som gäller för arbetsplatsen. Semesterlagen finns http://lagen.nu/1977:480 Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare