FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/10/2008

Föräldraledighet-uppsägningstid- lön under uppsägning

Jag undrar om mitt jobb kan göra så här: jag är föräldraledig sen juli -07 och hade tänkt att vara det till januari -09. I går ringde arbetsgivaren och ville att jag skulle komma dit idag. Jag var dit och mottog papper på "besked om uppsägning pga arbetsbrist" med 3 månaders uppsägningstid ( 1/1 2009) Kan de göra så? Enligt det jag har hittat på internet så verkar det som om uppsägningstiden inte kan börja förrän då jag skulle ha börjat och det är muntligt uppgjort att jag skulle börja i januari -09. Om det inte finns något att göra på jobbet, kan man då kräva lön iallafall? Som det är nu finns varken plats eller arbetsuppgifter för mig.

Lawline svarar

Hej, Det stämmer som Du anger att uppsägningstiden börjar löpa först efter att föräldraledigheten är över, se 11 § lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Din arbetsgivare har agerat felaktig och Du har därför rätt till både uppsägningstid (till 090401) och sk allmänt skadestånd enligt 38 § LAS. Även om Du inte skulle få några arbetsuppgifter alls har Du rätt till lön jämlikt 12 § LAS. Du ska inte oroa Dig för eventuell konkurs hos arbetsgivaren eftersom löneanspråk omfattas av lönegarantin, se 7 § 1st. lönegarantilagen (1992:497). Jag råder Dig att ta kontakt med Ditt fackförbund om Du är fackligt ansluten. Facket kan hjälpa Dig med förhandling samt en eventuell process. LAS finns http://lagen.nu/1982:80#R15 Lönegarantilagen finns http://lagen.nu/1992:497#R2 Med vänlig hälsning,
Carl Johan FahlanderRådgivare