FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/10/2008

Konkurrerande verksamhet

Hej, jag är anställd i en butik. Nu tänkte jag öppna en webbutik och sälja samma varor som vi gör i butiken där jag arbetar. I mitt anställningsavtal står det ingenting om att jag inte får bedriva konkurrerande verksamhet. Vad säger lagen? Kan jag öppna min webbutik?

Lawline svarar

Hej. I Sverige råder det konkurrensfrihet. Personer har rätt och konkurrera med varandra och det enda som kan begränsa denna rättighet är en konkurrensklausul i anställningsavtalet. Skulle en sådan klausul finns med i avtalet så är den bindande mellan parterna, dock att den skulle kunna angripas om den visade sig vara oskälig. För att en konkurrerande verksamhet överhuvudtaget skall anses föreligga så krävs det emellertid att man har brutit mot en sådan konkurrensklausul. Då du skriver att den inte finns något i ditt anställningsavtal som reglerar detta, är du oförhindrad att konkurrera med din förre detta arbetsgivare. Det kan dock nämnas att en arbetstagare har en skyldighet att vara lojal mot sin arbetsgivare under anställningsperioden och ett brott mot lojalitetsplikten skulle kunna ge arbetsgivaren saklig grund för uppsägning. Skulle du påbörja arbetet med din webbutik innan avslutad anställning kan detta ses som ett illojalt beteende och det kan även om arbetsgivare lider en ekonomisk skada av din verksamhet, medföra skadeståndsskyldighet. Vänligen
Therese JanssonRådgivare