FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/10/2008

Arbetstagares konkurrerande verksamhet ok?

Hej, jag är anställd i en butik. Nu tänkte jag öppna en webbutik och sälja samma varor som vi gör i butiken där jag arbetar. I mitt anställningsavtal står det ingenting om att jag inte får bedriva konkurrerande verksamhet. Vad säger lagen? Kan jag öppna min webbutik?

Lawline svarar

Hej, I ett anställningsavtal mellan arbetsgivare och arbetstagare finns en grundläggande lojalitetsplikt för arbetstagaren. Det innebär att arbetstagaren inte får driva med arbetsgivaren konkurrerande verksamhet eller utnyttja företagsspecifik kunskap och företagshemligheter och därigenom skada sin arbetsgivare. Detta är ett nödvändigt skydd för att arbetsgivaren ska kunna anställa personal. Om du bedriver en egen verksamhet som konkurrerar med den som din arbetsgivare bedriver kan det således tänkas att du gör dig skyldig till et avtalsbrott. Frågan om verksamheten är konkurrerande har i praxis påverkats av bland annat arbetstagarens ställning i företaget, arbetstagarens möjligheter att utnyttja företagshemligheter och annat företagsspecifik information hos arbetsgivaren och vilken typ av verksamhet det gäller. Ett avtalsbrott av denna art har av Arbetsdomstolen ansetts utgöra grund för uppsägning. Vänligen
Alexandru MilerRådgivare