FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/11/2008

Effekter av överlåtelse/byte av fastighet/arrendator

År "X" slöts ett 50-årigt arrendeavtal mellan en bonde och en granne till denne. Grannen skulle få arrendera lite mark och på denna mark uppföra en sommarstuga. I dagsläget är bonden död. Hans arvingar har sålt gården till mig. Grannen har flyttat och det bor där en ny granne. Inga nya skriftliga arrenden mellan nya ägare/grannar har gjorts. Fråga: gäller detta arrende fortfarande?

Lawline svarar

Hej, Då marken ut arrenderades för att bygga en sommarstuga rör det sig om ett bostadsarrende. Jordabalkens 7-8 kap samt 10 kap reglerar frågor om bostadsarrenden http://www.lagen.nu/1970:994 . 10 kap 7 § reglerar det fall att arrendator vill sälja sitt arrende. Då arrendet är tidsbestämt får detta ske till någon som markägaren skäligen kan nöjas med, om arrendator skiftet skedde innan du köpte marken är detta ej något som du kan påverka. Något nytt avtal mellan dig och den nya grannen krävs inte. Skriftliga arrenden gäller om den nya ägaren har vetskap om dem vid köpet eller om de är inskrivna i fastighetsregistret. Oavsett verkar du ha haft vetskap om arrendet och det är därigenom giltigt. Då jag inte har alla fakta om ditt fall så råder jag dig ändå att läsa Jordabalkens 7 kap 11-18 §§, se länk ovan, för att säkerställa att inget undantag blir tillämpligt. Den ”nya grannen” är dock med all sannolikhet din arrendator. Din arrendator kan även ha viss besittningsrätt enligt 10 kap 5 § Jordabalken. Grunder för åsidosättande av besittningsrätten är bland annat om markägaren kan visa att hans intresse till marken väger tyngre än ditt så är det grund för åsidosättande av besittningsrätten. Detta innebär att markägaren ej behöver godta förlängning vid arrendetidens slut, dvs när de 50 åren är slut. Som exempel kan nämnas att markägaren vill bygga ett permanentboende där arrendatorn har en sommarstuga, eller att arrendatorn fått möjlighet att köpa loss marken till skäliga villkor men avböjt. Uppfylls någon av anledningarna i 10 kap 5§ Jordabalken kan markägaren säga upp arrendet. Hälsningar
Albert RoosRådgivare