FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/10/2008

Vad innebär det att timanställning löper tills vidare?

Jag har haft en provanställning på timme (ej bestämt antal timmar) som övergått i tillsvidareanställning på timme. Finns denna anställningsform? Jag har tidigare fått information om att en timanställning kan från arbetstagarens sida avslutas på dagen. Stämmer detta? Jag har nu avslutat min timanställning och arbetsgivaren hävdar att jag begått ett lagbrott. Vad gäller?

Lawline svarar

Tack för din fråga! Din anställningsform är av din fråga att döma en tillsvidareanställning inom vars ram du jobbar per timme. Din tillsvidareanställning finns lagreglerad i Lag om anställningsskydd (LAS) 4 § (se http://lagen.nu/1982:80) och den innebär bland annat att du har en hel del skyddsregler i lagen att luta dig tillbaka på. Bland annat kan inte arbetsgivaren säga upp dig om han inte har saklig grund för uppsägning, och han skall också iaktta turordningsregler och uppsägningstid. Du har rätt att själv avsluta din anställning när du vill men du måste iaktta uppsägningstiden om minst en månad, se LAS 11 § första stycket. Dock kan uppsägningstiden vara ännu längre beroende på hur länge du har arbetet där eller om något annat har reglerats i ett kollektivavtal. När det är du som arbetstagare som avslutar anställningen kan ni också komma överens om en kortare uppsägningstid eller ingen alls. Har ni inte kommit överens om detta och du inte iakttar en månads uppsägningstid (utan går direkt) är du skadeståndsskyldig enligt LAS 38 §. Titta alltid efter i kollektivavtalet så att inga avvikande regleringar finns där! Jag hoppas ovanstående svar är till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare