FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/09/2008

Tjänstebil vid ledighet?

Jag undrar om arbetsgivaren får avgöra "från fall till fall" om huruvida man får behålla sin tjänstebil eller ej under föräldraledigheten. I anställningskontraktet finns följande: "Företaget äger rätt att använda bilen, om den anställde råkar ut för längre tids sjukdom eller tjänstledighet". Kan detta ses som en inskränkning i föräldraledighetslagen? De som tagit ut föräldraledighet 3 dagar/vecka (alla män) får behålla bilen, medan en kvinna som tar ut sammanhängande föräldraledighet inte får behålla sin bil, vilket en tidigare föräldraledig kvinna fått.

Lawline svarar

Hej, Ja, det kan utgöra en inskränkning av den anställdes rättigheter i strid mot 16 § första stycket 5 föräldraledighetslagen (1995:584). Detta särskilt då rätten till tjänstebil är fastslagen i anställningsavtalet. I 16 § andra stycket föräldraledighetslagen stadgas dock att förbudet mot missgynnandet inte gäller om olika villkor eller olika behandling är en nödvändig följd av ledigheten. I förarbeta nämns exempelvis att lön inte utgår om den anställde inte arbetar. Eftersom tjänstebil är en löneförmån (jämställt med lön) har företaget, enligt min bedömning, rätt att ta bilen i anspråk och bryter således inte mot föräldraledighetslagen. Företaget är dock skyldigt att tillämpa detta konsekvent. Om särskilt kvinnor missgynnas vad gäller tjänstebilar, strider det mot diskrimineringsförbudet i 15 § jämställdhetslagen (1991:433). Kvinnorna som är föräldralediga missgynnas och det har samband med kön. Eventuellt är det indirekt diskriminering i strid mot 16 §; fler kvinnor drabbas då de tar sammanlagd ledighet i större utsträckning. Detta stöds även av EG-domstolens dom i Mål 170/84 Bilka-Kaufhaus GmbH mot Karin Weber von Hartz. Sammanfattningsvis föreligger inget brott mot föräldraledighetslagen men väl mot jämställdhetslagen 15 eller 16 §§. Om ni är fackligt ansluta bör ni kontakta facket för att få hjälp med att gå vidare. Jämställdhetslagen hittar Du http://lagen.nu/1991:433 Föräldraledighetslagen hittar Du http://lagen.nu/1995:584 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare