FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/11/2008

Rätt att ta tjänstledigt 50 % för start av egen firma?

Angående rätten till tjänstledighet vid start av egen firma : Har jag rätt att ta tjänstledigt 50 % ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om ledighet för start av näringsverksamhet återfinns http://lagen.nu/1997:1293 . Det är inte möjligt att med stöd av lagen begära ledighet på deltid (t ex 50 %) för att starta en egen firma. Rätten till sådan ledighet gäller alltså enbart vid hel ledighet under högst sex månader, vilket framgår av lagens 3 §. Det är dock möjligt att avbryta ledigheten i förtid. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare