FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/09/2008

Uppsägning pga. omorganisation

I och med att en kollega slutade på mitt jobb så vill arbetsgivaren passa på att omorganisera och att dra in 25% på min avdelning genom att göra om två deltider + två heltider till tre heltider. Jag har nu en deltidstjänst och vill fortsätta så. De säger att jag måste gå upp på heltid eller sluta. Har de rätt att göra så? Kan de säga upp mig om jag vägrar?

Lawline svarar

Hej, I arbetsrätt skiljer man mellan uppsägning grundad på personliga skäl och uppsägning grundad på arbetsbrist, se 7 § lagen (1982:80) om anställningsskydd [LAS]. Arbetsbrist behöver inte innebära att det föreligger någon egentlig brist på arbete, alla former av organisatoriska skäl faller in under den grunden. Arbetsdomstolen har i rättspraxis undvikit att pröva organisatoriska skäl. Endast om arbetsbristen är ett svepskäl för att bli av med en viss arbetstagare, kan organisatoriska skäl prövas. På grundval av informationen i frågan kan jag inte uttala mig om så är fallet. Min bedömning är att arbetsgivaren har rätt att göra omorganisationen som Du gör gällande. Det innebär att det finns saklig grund för uppsägning av Dig, om Du inte går med på att gå upp i tid. Jag har vidare svårt att se att det skulle vara fråga om otillåten diskriminering enligt lagen (2002:293) om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning. LAS finns https://lagen.nu/1982:80 Lagen (2002:293) om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning finns https://lagen.nu/2002:293 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare