FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/02/2009

Mobbning på arbetsplats

Jag har arbetat 50% p.g.a en sjukdom och haft sjukersättning.En ny kolega har börjat gå runt till andra och fråga "hur kan hon ha "pansion",när hon är snygg". Min sjukdom är min stora sorg,och har aldrig pratat med henne om det här,men känner mycket obehag när hon gör så.Kan jag göra någonting?

Lawline svarar

Hej! Det första du kan göra är en sak som man inte behöver vara juriststuderande för att säga; nämligen att prata med personen ifråga. Försök att uppmärksamma henne på att du tar illa vid när hon går runt och säger så. Om du redan har prövat detta kan du ju alltid vända dig till din arbetsgivare och upplysa honoom/henne om problemet. Din arbetsgivare har nämligen en skyldighet att förebygga all slags mobbning på arbetsplatsen, se Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 1993:17. Det finns dock inte någon direkt lag om mobbning på arbetsplatsen. Det finns lagar som förbjuder diskriminering på arbetsplatser gällande etnicitet och kön men inte för denna slags mobbning som du uthärdar. Om hon inte slutar efter arbetsgivarens uppmaningar kan hon tänkas bli omplacerad, se 7§ Lag om anställningsskydd.
Anders SvenssonRådgivare